SEN JULKLAPP TILL ER 💙

God jul fina människor, här på Kunskapskanalen finns en dokumentär om Yogananda som passar utmärkt att slappa framför en annandag som denna:

Yogananda – en gurus livsverk

Yogananda skrev en bok som är väldigt känd, faktiskt den första om ett yogiskt liv som spreds i väst. Ett yogiskt liv är inte så konstigt. Ni kanske tänker att det passar bättre om man bor i Indien eller så, men det passar finfint för alla som räknar sig som människa. Och man behöver inte gå all in för att känna en djup lycka, bli friskare och lugnare. Om ni ska prova något nytt nästa år – kanske yoga lite?

RENSA UT VIKTIGA PAPPER 

Ja, eller sådana man lätt kan tro är viktiga förstås. Det är ganska få papper man faktiskt behöver spara. Nu ska ni få höra om min enkla och effektiva pappershantering!

Jag har en tidskriftssamlare som det står ”Ellen” på. Det är mitt dokumentarkiv. I den har jag mitt och barnens pass, barnens vaccinationspapper, mina betyg och anställningsbevis och alla andra papper som jag misstänker är bra att ha. När ett nytt papper med viktig uppsyn dyker upp lägger jag det i denna tidskriftssamlare. Med jämna mellanrum, ca två gånger om året, går jag igenom papperna och tar bort alla som visade sig vara oviktiga. Exempelvis en garanti på en kikare, en inaktuell klasslista samt ett gammalt pensionsbesked. Eftersom alla viktiga papper är på samma ställe tappar jag aldrig bort dem och eftersom jag rensar bland dem regelbundet tar det bara ett par minuter att få ordning igen.

Mina och min mans gemensamma viktigheter har vi i en pärm. Tex bostadskontrakt och försäkringsbrev. 

Kvitton! Det ska man spara! Och gärna på ett ställe 🙂 Vi har en plastmapp med 12 plastfickor i, prydligt numrerade. Om jag då köper något i maj lägger jag kvittot i ficka nr 5. Snillrikt! Kvitton från Ica etc sparar jag icke.

Det här lilla trekomponentssystemet fungerar otroligt bra och det är mycket avkopplande att veta var viktiga dokument håller hus. Avstressande. Tricket är ju också att vara ganska hård i bedömningen, väldigt mycket papper går alldeles utmärkt att slänga. 

Kanske ett sånt här litet rens kan vara något inför julhelgen? Noll risk för nostalgichock och mycket tillfredsställande. 

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

GLAD ANDRA ADVENT 

Hoppas att ni har det fint idag och får softa lite med tända ljus. Jag och min yngsta fikar med morotskaka och ett nystädat hem. När jag får en stund över idag ska jag börja en ny practice, det är meditationer för varje chakra och man fokuserar på ett chakra i taget i 40 dagar. Så det tar ett tag innan man har jobbat sig igenom alla (8 st huvudchakran). Känns spännande! 

DAGAR NÄR DET KÄNNS SOM ATT DET ÄR PRYLAR ÖVERALLT

Vissa dagar känner jag att det är så j-kla mycket saker precis överallt. Blir galen! Dock är det inte mer saker till exempel idag än det var i söndags när allt kändes lugnt. Listig som jag är kan jag se att det är kopplat till min rådande sinnesstämning. I dag genomförde jag en bra men energislukande workshop med viktigt fölk hela förmiddagen. Mitt i lunchen kom ett samtal från skolan, det blev blixtinkallad vab. Jag är världens sämsta på vab, vet inte vad det är men jag blir ögonblickligen alldeles slö och låg i humöret. Eventuellt kan de kära små barnen ha något finger med i detta spel, ibland (och särskilt när de är krassliga) kanske de inte är på sitt allra mest samarbetsvilliga humör. Ja, så efter en eftermiddag var det så dags att laga mat till hela familjen. Och jag vet inte om ni också har noterat att det är ganska mörkt ute, hade det varit en kväll i maj hade man ju gärna gått en liten promenad för att återställa nerverna. Nu blir det lätt att man sitter inne. Någonstans i denna helt vanliga vardag fick jag lust att slänga ut det mesta av mina ägodelar he he.

Känslan har inte gått över än, men jag tänker att det finns en lärdom här att knipa för den som vill. Det här med att acceptera knöliga känslor. Visst, jag skulle kunna fylla en kasse med prylar och det skulle förmodligen kännas bra, men det är mer utvecklande att känna in det här. Öppna hjärtat för det. Jag försöker mig på ett buddhistiskt trick som kallas ”tonglen”. Det är enkelt – du andas in känslan, in i hjärtat. Det är kanske tungt, negativt, varmt, tjorvigt. På utandningen gör du plats istället! Lätt, positivt, kallt, luftigt, kärleksfullt. Den här övningen liksom transformerar känslan och gör ditt hjärta mjukt och öppet, vilket är själva nyckeln till typ allt man vill ha.

Men ändå. Om jag skulle ta en liten titt…. kanske är det ändå en del som skulle vara skönt att släppa iväg….

STÖKETS NATUR

Stök är stagnerad energi. Ju mer stök, desto mindre energi som flödar friskt och trivsamt i ditt hem. Stök har även en förmåga att dra till sig mer stök. En oskyldig liten hög med papper har tendensen att växa och bli en ganska jobbig bunt, och det på kort tid. Stöket segar ner och gör dig trött och oinspirerad. I dessa vintertider gör det kanske extra gott att rensa ut stök. Skulle vilja tipsa om att rensa ut stökiga lådor och högar i december. Kanske har ni en låda i hallen där lite allt möjligt slängs ner? Reflexer, tuggummi, följesedlar, några gem, trassliga hörlurar, komihåglappar, mynt, gamla busskort, snören, pizzamenyer…… Inget som du behöver egentligen. Tänk på alla människor som har passerat innan dig och hur bra de klarade sig utan avlagda mobiler och krimskrams.

Nu ska jag fundera på hur man kan fira jul med lite mer feeling och mindre julklappar. Jag skulle vilja föra in någon fin, ny tradition men vet inte riktigt vilken. Något som passar olika generationer och inte är religiöst men har samma värdighet och stämning. Tips? 

UNDER YTAN

Häromdagen hade jag en konversation med en reikiklient. Hen letade efter verktyg för att hitta lugnet. Turligt nog är verktyget tillgängligt för alla och det är dessutom helt okomplicerat. Men först en liten analogi. Jag tänker mig ibland medvetandet som ett hav. På ytan är det ibland härligt väder, och ibland är det storm. Havet kan vara hårt trafikerat av fartyg och båtar och vindsurfingbrädor och kanske en och annan kanot. Ibland går det stora vågor, ibland små med skum. Allt det där är det vi upplever i den ”verkliga” världen. Det är lätt att ryckas med i det och glömma att under allt detta finns ett stort och lugnt djup. Dit ner når inga blixtar från åskmoln, motorljud från båtar eller vågor. Det är stilla, ofantligt stort och är helt oberoende av det som sker på ytan. Lite såhär:

skiss av ett hav med båtar på ytan och ett lugnt djup under

Poängen är att du är hela detta hav, men många ser bara ytan. De har aldrig dykt ner. Sättet att dyka ner är via meditation. Nu kanske ni skruvar på er och tänker att det låter jobbigt. Men meditation är enkelt. För det första är själva innebörden att inte tänka. När du inte tänker (vilket kräver lite träning) så får du en känsla av djupet och stillheten som redan finns i dig. I början när man försöker att inte tänka kanske glappen mellan tankarna är mindre än en sekund, och det kanske inte lyckas varje gång du försöker. Men det där lilla glappet är värt att fira! Du har redan lyckats då! Allt eftersom blir de där glappen större och större och djupet i dig blir mer påtagligt. Du blir mindre och mindre sårbar för vad som händer där uppe på ytan. Du förstår att det finns mer än det som du hittills har lagt märke till. Den här vetskapen är så himla mysig och stärkande, önskar verkligen att alla som söker den får uppleva det.

Man kan meditera på massor av olika sätt. Det fina är att människor har hållt på med meditation i ett antal tusen år, så grovjobbet att klura ut bra sätt är redan gjort. Vi kan lyxa med att välja och vraka bland böcker och youtubevideos eller meditationskurser och allt möjligt, det är bara att prova sig fram. Personligen älskar jag att bara sitta på golvet i lotusställning och bara fokusera på känslan i kroppen. Men alla kan inte sitta i lotus, då tar man en stol. Alla har inte heller ro att sitta stilla i början, då kan man prova någon form av rörlig meditation. Yoga, promenad, qi gong eller så. Eller så passar man på när man diskar stekpannan, att testa att inte tänka. Man kan säga till sig själv: ”Undrar hur lång tid det tar till nästa tanke?” och så observerar man mellanrummet innan nästa tanke dyker upp. Vissa dagar känns det inte alls kul eller behagligt att meditera, det är som det ska vara och händer alla. Bra att veta det så man inte känner sig misslyckad.

Yogis och buddhister och andra skillade meditatörer brukar puffa för att meditera lite varje dag. Då händer det grejer. Behöver som sagt inte vara en lång stund. Till slut blir man beroende av meditationen 🙂

Mina favoritexperter på ämnet är:

Pema Chödrön – nutida buddhist med pragmatisk och humoristisk approach

Eckhart Tolle – nutida mystiker som knockar en med sin klokskap

Osho – yogi på 1900-talet med okonventionella metoder för att meditera, och som med sitt rättframma sätt sätter fingret på hur det är att vara människa

Önskar er alla en fin helg i havsdjupet!